Pericol masiv de poluare pe Dunare

Barja din Republica Moldova care s-a scufundat la Hârşova era încărcată cu 964 de tone de Ammophos, un îngrăşământ chimic produs în Ucraina, care conţine fosfat, însă autorităţile din Brăila susţin că unda de poluare nu s-a făcut simţită la noi pentru că nava ar avea capacele închise, iar „otrava” n-ar fi ajuns în cantitate considerabilă în Dunăre.

Cu toate acestea, alarma dată de autorităţile de mediu a băgat în şedinţă oficialii de la Brăila.
„Au venit rezultatele analizelor prelevate ieri de SGA şi răspunsul este că apa se încadrează în parametrii normali ai potabilităţii”, ne-a declarat maiorul Ştefan Stoian, purtător de cuvânt al ISU Brăila.
Numai că probele respective sunt de ieri, de dinainte de orele 22.00, când Ministerul Mediului anunţase că va trece unda de poluare pe la Brăila.
„Barja scufundată pe fluviu la km. 261 plus 100, în dreptul localităţii Ghindăreşti avea, spun colegii din Hârşova, era închisă, repet, dar nu se ştie dacă exista gaură în carenă”, a adăugat Stoian.

sursa: Adevarul

O barja incarcata cu o mie de tone de fosfati s-a scufundat in apropiere de Ghindaresti

Specialistii DSP au prelevat probe pentru a stabili daca apa din zona a fost poluata

Pescuitul a fost interzis pe fluviu

O barja incarcata cu aproximativ o mie de tone de fosfati s-a scufundat, ieri dimineata, pe Dunare in apropierea localitatii constantene Ghindaresti, dupa ce s-a lovit de o stanca. Potrivit anchetatorilor, incidentul s-a petrecut in jurul orei 5.00, la km. 262 pe Dunare. Din primele cercetari, s-a stabilit ca barja facea parte dintr-un convoi de opt ambarcatiuni tractat de impingatorul Orion, sub pavilion Republica Moldova, aflat in mars pe relatia Ismail-Backa Palanka (Serbia). Din cauza vantului puternic, convoiul a navigat intr-o zona periculoasa si, la un moment dat, s-a lovit de o stanca. In urma impactului s-au rupt legaturile de tractare dintre unitatile din linia a doua si a treia, iar o barja din linia a doua s-a spart, scufundandu-se dupa ce apa a inundat magazia de marfa. Reprezentantii Autoritatii Navale Romane au declarat ca celelalte barje din convoi au fost legate si ancorate in siguranta. In zona a ajuns si o nava specializata care efectueaza cercetari pentru a determina pozitia in care s-a scufundat barja, astfel incat sa se stabileasca modalitatile de ranfluare. Din fericire, niciun marinar nu a fost ranit in acest accident de navigatie.

Incidentul este anchetat de ofiterii Capitaniei Harsova care, impreuna cu politistii de la Transporturi, incearca sa afle care sunt imprejurarile exacte in care s-a petrecut. Pentru a evita producerea unor alte evenimente in zona, navigatia a fost suspendata. Imediat dupa producerea incidentului, prefectul judetului Constanta, Claudiu Iorga Palaz, a dispus convocarea Comandamentului pentru situatii de urgenta, pentru monitorizarea zonei. Ca o prima masura, autoritatile au dispus interzicerea pescuitului pe Dunare, avand in vedere faptul ca barza scufundata transporta o cantitate impresionanta de fosfati, ingrasaminte folosite in agricultura, care in cantitate atat de mare reprezinta pericol pentru orice forma de viata. Pentru a tine sub control aceasta activitate, autoritatile au cerut sprijinul Politiei de Frontiera si Jandarmeriei, pentru a patrula in zona si a le aduce la cunostinta pescarilor interdictia. In zona in care s-a scufundat barja au ajuns si specialistii Directiei Apele Romane si cei ai Directiei de Sanatate Publica, care au prelevat probe din apa pentru a stabili gradul de toxicitate. Astfel, specialistii DSP au recoltat probe din localitatile Harsova, Ghindaresti si din satele apartinatoare, iar reprezentanti ai Administratiei Bazinale de Apa Dobrogea-Litoral au prelevat probe de apa din fluviul Dunarea, pentru a stabili calitatea acesteia. Ieri dupa amiaza, autoritatile au reusit sa stabileasca faptul ca barja s-a sufundat la o adancime de aproximativ 35 de metri, motiv pentru care zona a fost semnalizata si s-a permis reluarea navigatiei pe Dunare.

sursa: Observatorul de Constanta

Distribuie: